GEWOON GEZOND


SOEPEN

image-36189-knolseldersoep.JPG?1445117981825

KNOLSELDERSOEP ( 10 pers)
Nodig: 1,5 l groentebouillon - 1 knolselder - 1 blikje tomatenpuree -
1 ui - gesnipperde bieslook - peper
Bereiding: Beng de bouillon aan de kook. Maak de knolselder en de ui schoon en snij in stukken. Voeg de groenten toe aan de kokende bouillon. Voeg de tomatenpuree toe en laat 20 min. koken. Mix de soep. Breng verder op smaak met peper. Serveer met gesnipperde bieslook.
image-37375-2014-08-19 11.12.39.jpg?1445437817332

PITTIGE WORTELSOEP (4 pers)
Nodig: 500 g wortelen - 150 g gemengde soepgroenten - 1 teentje knoflook - 1 l vetarme kippenbouillon - 1 kleine el ras-el-hanout - peper - gesnipperde peterselie
Bereiding: Breng de bouillon aan de kook. Snijd de groenten en de knoflook klein en voeg toe aan de kokende bouillon, samen met de ras-el-hanout. Laat 15 min. zachtjes koken. Mix de soep. Breng verder op smaak met peper. Verdeel over borden en bestrooi met gesnipperde peterselie.

HOOFDGERECHTEN

image-36190-IMG_20151016_181234.jpg?1445118387542


WATERZOOI MET VIS (6 pers)
Nodig: 600 g witte vis - 2 liter vetarme kippenbouillon - 1 ui - 2 preiwitten - 1/4 knolselder - 3 wortelen - 1 teentje knoflook - 400 g geschilde aardappelen - 1 laurierblad - peper - 1/2 cupje saffraan -
1 bolletje diepvrieskervel - 1 el maïszetmeel
Bereiding: Maak de groenten zuiver en snijd in stukjes. Breng de bouillon aan de kook. Voeg de groenten en het laurierblad toe en laat 5 min. koken. Voeg dan de in schijfjes gesneden aardappelen en de vis toe. Laat zachtjes koken tot de vis en de aardappelen gaar zijn. Neem de vis uit de ketel en verdeel in stukken. Breng terug aan de kook en bind de waterzooi met het maïszetmeel. Voeg de saffraan,
de kervel en de stukken vis toe. Breng verder op smaak met peper.





image-49880-IMG_20151219_180109.jpg?1450548814549

PASTA MET PITTIGE SCAMPI (4 pers)
Nodig: 400 g gepelde en ontdarmde scampi - 400 g volkoren spaghetti - 2 ansjovisfilets - 50 g rucola - 1 ui - 2 teentjes knoflook -
1 rode chilipeper - 2 el gehakte bladpeterselie - enkele druppels citroensap - 500 ml gepelde tomaten uit blik - 1 el harissa - paprikapoeder - gedroogde oregano - olijfolie - peper - 1
bouillonblokje
Bereiding: Meng de harissa met 2 el olijfolie, een snuifje paprikapoeder en peper. Schep de scampi erdoor en zet opzij. Pel en snipper de ui. Maak het chilipepertje schoon, verwijder de zaadjes en hak het pepertje fijn. Verhit olijfolie in een pan. Voeg de ansjovisfilets toe en roer goed tot ze smelten. Voeg de ui en de chilipeper toe en roerbak 1 minuut. Pers er de knoflook boven uit. Voeg de gepelde tomaten toe. Kruid met oregano en peper. laat 15 min. sudderen. Breng op smaak met citroensap, peterselie en peper. Laat een pan goed heet worden. Bak de scampi kort op een hoog vuur. Doe de scampi onder de saus. Kook de pasta beetgaar en laat uitlekken. Hussel de pasta door de saus. Verdeel over 4 borden. Leg de scampi's met saus erover en beleg met rucola. Indien nodig kan je de saus lichtjes binden met maïzena.
image-39993-chili.jpg?1446924727467

CHILI CON CARNE (4 pers)
Nodig: 150 g rode bonen (blik) - 150 g witte bonen (blik) - 150 g ongesuikerde maïs (blik) - 250 g gemengd gehakt - 1 rode paprika - 2 uien - 3 teentjes knoflook - 2 wortelen - 1 blik gepelde tomaten (400 g) - 1 laurierblad - 1/2 el bouillonpoeder - 1 kl chili - 1 kl gedroogde tijm - peper - koriander
Bereiding: Giet de bonen en de maïs af. Snipper de ui en de knoflook fijn. Snijd de wortelen en de paprika in stukjes. Roer het gehakt rul in een anti-aankleefpan. Voeg de ui en de knoflook toe en laat even sudderen. Doe dit mengsel in een ketel, voeg de paprika, de wortelen, het laurierblad, de gepelde tomaten, het bouillonpoeder, de tijm en 300 ml water toe. Breng aan de kook en laat 30 min sudderen. Voeg de bonen en de maïs toe en warm even mee. Breng verder op smaak met peper en chili. Garneer met koriander. Serveer met bruine rijst of in een tortilla.

​​​​​​​

LUNCHGERECHTEN

image-38919-IMG_20151031_162218.jpg?1446329608446

RUCOLASALADE MET PEER EN HAZELNOTEN (1 pers)
Nodig: 25 g rucola - 1 peer - 6 hazelnoten - 1/2 el witte
balsamico-azijn - 1/2 el hazelnootolie - peper
Bereiding: Schil de peer, verwijder het klokhuis en snijd in
stukjes. Snijd de hazelnoten middendoor. Meng de rucola met
de stukjes peer, de hazelnoten, de olie en de azijn. Draai er over
met de pepermolen en  klaar!
image-41940-IMG_20151113_161901.jpg?1447538443638

TOAST MET SPRUITJES-KERRIE
Nodig: 200 g spruitjes - 2 el dressing - 2 kl currypoeder - peper - toasten - tuinkers - druiven
Bereiding: Maak de spruitjes zuiver en snij in vieren. Doe de
spruitjes in de blender en mix fijn. Vermeng de spruitjes met
de dressing en de curry tot een smeuig geheel. Breng op smaak
met peper. Besmeer de toaten met het smeersel. Garneer met
tuikers en een halve druif.












image-39165-2015-11-03 20.07.25.jpg?1446579507982

CARPACCIO VAN VIJG (1 pers)
Nodig: 1 vijg - handvol veldsla - parmezaanschilfers - peper - balsamico-azijn - olijfolie
Bereiding: Snijd de vijg in dunne schijven en verdeel over het bord. Verdeel de veldsla over het bord. Bestrooi met de parmezaanschilfers. Draai er over met de pepermolen. Bespreknkel met de olie en de azijn. Serveer met grof brood.
image-73774-naamloos.png?1463347395761

KROKANTE ASPERGES MET LENTESAUS (4 pers)
Nodig: 16 groene asperes - 4 ronde vellen brickdeeg - 2 tomaten - 3 lente-uitjes - 100 g champignons - 1 kl gedroogde drgon - peper - zout - 1 el olijfolie
Bereiding: Spoel de asperges, breek het onderste deel af en plaats ze in een microgolfkom met een geut water gedurende 10 min. op de hoogste stand. Giet af. Verhit de oven op 200°C. Snij de vellen brickdeeg middendoor. Leg 2 asperges evenwijdig met de snijlijn. klap de onderkant naar boven en rol het deeg rond de asperges. Maak zo 8 pakketjes. Leg ze in een ovenschotel en plaats gedurende 10 min. in de oven. Maak ondertussen de saus. Was de groenten, snijd de tomaten in kleine stukjes, de champignons in schijfjes en de bosui in ringetjes. Verhit de olijfolie. Stoof de tomaat, de champignons en de dragon. Laat 5 min. zachtjes sudderen. Voeg de lente-ui toe en breng verder op smaak met peper en zout. Serveer 2 aspergepakketjes per persoon. Leg de saus er naast.
recept: vegetarische kookstudio 


image-86093-20160729_121142_resized.w640.jpg

WRAPS MET GEGRILDE GROENTEN (4 stuks)
Nodig: 1/2 aubergine - 1/2 courgette - 1 puntpaprika - handje rucola - 4 volkoren wraps - 6 el hummus - chilisaus - peper - preischeutjes
Bereiding: Snijd de aubergine en de courgette in dunne plakjes. Snij de puntpaprika in smalle reepjes. Leg de groenten gedurende 6 minuten op de (tafel)grill, 3 minuten aan iedere kant. Kruid met peper. Je mag de groenten warm of koud gebruiken. Besmeer 4 wraps met humus. Leg in het midden een handje rucola, daarop de gegrilde groenten en vervolgens preischeutjes. Bedruppel met een klein beetje chilisaus. Rol de wraps goed vast op, halveer en serveer met rauwkost.

​​​​​​​
image-368014-witlofsalade_met_ei-45c48.jpg

SALADE MET WITLOF EN EI (4 pers.)
Nodig: 4 stronkjes witlof - 4 eieren - 50 g rozijnen - 2 el  yoghurt - handvol verse gesnipperde bieslook - 6 augurkjes - 40 g belegen kaas - 1 el dressing - 1 kl kerriepoeder - peper 
Bereiding: Kook de eieren in 6 minuten gaar. Spoel ze af onder de koude kraan, pel ze en snijd middendoor. Spoel het witlof. Verwijder de buitenste bladeren van het witlof als ze bruin zijn. Verwijder het achterste en het binnenste van het witlof. Snijd het witlof in dunne lange repen. Verdeel over 4 borden. Snijd de augurken en de kaas in blokjes. Verdeel de stukjes augurk, de kaas, de bieslook en de rozijnen over het witlof. Meng de yoghurt met de dressing en breng dit op smaak met het kerriepoeder. Verdeel de saus over de witlofsalade. Verdeel dan de eieren erover, draai erover met de pepermolen en serveer.  
image-367898-salade_met_druiven,_granaatappelpitten_en_gerookte_eendenborst-16790.jpg

SALADE MET GEROOKTE EENDENBORST, DRUIVEN EN GRANAATAPPELPITJES (2 pers.)
Nodig: 100 g plakjes gerookte eendenborst – 200 g gemengde sla – 150 g blauwe en witte druiven – 2 el balsamico-azijn – 4 el olijfolie – peper – handvol okkernoten – 1/2 granaatappel
Bereiding: Maak een vinaigrette door de olijfolie te mengen met de balsamico-azijn. Kruid met peper. Snijd de druiven middendoor. Haal de pitjes uit de granaatappel. Men de sla met de druiven en de granaatappelpitjes. Verdeel hierover de eendenborst. Besprenkel met de vinaigrette en werk af met grof gehakte walnoten.

​​​​​​​
image-368214-omelet_met_feta_en_spinazie-e4da3.w640.jpg

OMELET MET FETA EN SPINAZIE (1 pers.)
Nodig: 2 eieren - 50 g feta - 6 kerstomaatjes - 1 handvol jonge spinaziebladeren - 1 eetlepel zonnebloempitten - olijfolie - melk - peper - zout
Bereiding: Rooster de zonnebloempitten. Snijd de feta in blokjes. Spoel de spinazie. Klop de eieren los met een geutje melk, peper en zout. Verhit olijfolie in een pan. Voeg de gehalveerde kerstomaatjes toe en het geklopte ei. Bak de omelet. Voeg de laatste minuten de feta toe en laat even meebakken. Bestrooi met de zonnebloempitten en serveer met de spinazie.

VEGETARISCH

image-38851-P1050090.JPG?1446295248467

SALADE MET AUBERGINE, KIKKERERWTEN EN GEITENKAAS
(4 pers)
Nodig: 2 aubergines - 2 teentjes knoflook - 1/2 el harissapasta -
1,5 el olijfolie - 125 g verse geitenkaas - 70 g rucola - 1 rood Spaans pepertje - 1 rode ui - 400 g kikkererwten (bokaal)
dressing: sap van 1/2 citroen - 3 el olijfolie - 1/2 kl mosterd - peper
Bereiding: Verwarm de oven op 190°C. Was de aubergines, snijd het kroontje af en snijd in plakken van ongeveer 2 cm dikte. Leg ze in een ovenschotel. Vermeng de harissa met de olijfolie en de uitgeperste teentjes knoflook. Besmeer de aubergineplakken met het harissamengsel. Plaats de ovenschotel gedurende 25 min. in de oven. Maak de dressing door al de ingrediënten ondereen te roeren. Pel de rode ui en snijd in ringen. Verwijder de zaadjes van het pepertje en snijd in ringetjes. Meng ondereen: rucola, pepertje, ui, licht afgekoelde aubergineschrijven en uitgelekte kikkererwten. Besprenkel met de dressing.


DESSERTEN

GEBAK

image-37280-IMG_20151018_190622.jpg?1445375728133

NOTEN-MUESLICAKE
Nodig: 250 g zelfrijzende bloem - 100 g ongesuikerde muesli - 
300 g rietsuiker (of andere zoetstof)  - 2 pakjes vanillesuiker - 250 g margarine - 5 eieren - 50 g okkernoten
Bereiding: Verwarm de oven op 190 °C. Hak de noten grof. Laat de margarine smelten. Klop de eieren met de suiker en de vanillesuiker luchtig in 5 minuten. Voeg vervolgens de bloem en de muesli toe. Schep de okkernoten onder het deeg. Doe het deeg in een vooraf
met margarine ingesmeerd en bebloemde bakvorm. Bak gedurende 35 à 40 minuten.