LAAG FODMAP-DIEET


Het laag FODMAP-dieet is geschikt voor mensen met ernstige klachten als gevolg van het prikkelbaar-darm-syndroom (PDS, spastische darmen). Deze klachten hebben duidelijk een invloed op de kwaliteit van leven. Uit onderzoek blijkt dat bij ongeveer 75% van alle deelnemers aan het dieet de klachten afnemen of zelfs verdwijnen. Soms kan het laag FODMAP-dieet ook verlichting brengen bij andere maag- en darmziekten zoals de ziekte van Crohn. 

FODMAP is een verzamelnaam voor bepaalde koolhydraten die elke dag in onze voeding voorkomen en staat voor: 

F    Fermenteerbare
O    Oligosachariden (fructanen en galacto-oligosachariden)
D    Disachariden (lactose)
M    Monosachariden (fructose)
A    and
P    Polyolen (suikeralcoholen: mannitol, sorbitol, xylitol, maltitol, isomalt)

FODMAP’s worden slecht of niet opgenomen in de dunne darm en komen zo onverteerd in de dikke darm terecht. Dat leidt tot allerlei klachten bij mensen met een hogere gevoeligheid. De FODMAP’s trekken vocht aan waardoor de darmen uitzetten. Dit kan aanleiding geven tot diarree. Bovendien gaan deze onverteerde koolhydraten in de dikke darm dienen als voedselbron voor de darmbacteriën die een grote hoeveelheid FODMAP’s fermenteren vergisten). Hierbij komen gassen vrij. Door het aanwezige vocht en de gassen verhoogt de druk in de darmen met buikklachten zoals opgeblazen gevoel, winderigheid, krampen, buikpijn, diarree en/of constipatie tot gevolg.

Het doel van het laag FODMAP-dieet is om de totale hoeveelheid FODMAP’s die in de dikke darm terechtkomen, te verminderen. Het dieet bestaat uit 3 delen: een eliminatiefase, een herintroductiefase en een ‘way of life’-fase.

De eliminatiefase dient om de klachten te verminderen. Deze fase duurt 2 tot 6 weken. Het is belangrijk om het laag FODMAP-dieet zo strikt mogelijk te volgen gedurende deze hele periode. Op die manier laat je je darmen voldoende tot rust komen. 

Indien de klachten na de eliminatiefase sterk verminderd of verdwenen zijn, gaan we de triggers identificeren. Dit gebeurt in de herintroductiefase. De FODMAP’s worden één voor één, gecontroleerd en in kleine hoeveelheden, terug aan jouw voeding toegevoegd. Er wordt dan nagegaan welke FODMAP’s klachten geven. Het is zeer belangrijk om te herintroduceren aangezien de voeding anders te eenzijdig en onevenwichtig wordt. Bovendien zijn FODMAP’s zijn ook in gezonde voedingsmiddelen aanwezig die noodzakelijk zijn voor een gezond darmmicrobioom. 

In de ‘way of life’-fase wordt gekeken naar de resultaten van de herintroductie. Enkel de FODMAP’s die klachten veroorzaken dienen vermeden te worden en de persoonlijke tolerantiegrens dient gerespecteerd te worden.​​​​​​​

Heb jij maag-darmklachten? Ga zeker eerst naar de arts/gastro-enteroloog voor een grondig onderzoek! Andere ziekten zoals coeliakie, ziekte van Crohn … kunnen dan eventueel uitgesloten worden. Maak daarna een afspraak zodat we jouw triggers kunnen opsporen! Het laag FODMAP-dieet is zeker geen dieet om op eigen houtje te volgen. Het is best moeilijk en er zitten vele addertjes onder het gras! Laat je daarom deskundig begeleiden door een gespecialiseerde diëtist! Hilde begeleidt sinds 2013 mensen met een low-FODMAP dieet en is sinds 2016 een King's College Londen gecertificeerde low-FODMAP diëtiste! Dus al verschillende jaren ervaring op dit vlak. Je bent welkom bij haar! Maak nu een afspraak.